3 Apr 2013

Apa yang PERLU untuk DIET??

Assalammualaikum Semua...

Hari ni saya nak kongsi tentang perkara-perkara yang perlu diambil atau elak ketika misi mengurangkan berat badan ('',) sumber ni saya dapat dari majalah Mingguan Wanita Bil:1522.

Jadi jika ada kawan-kawan yang sedang dalam proses berdiett jom baca artikel yang saya jumpa ni... Kadang-kadang ilmu pengetahuan dan amalan tentang perkara-perkara mcm inilah akan cuba membantu kita makin kurus dan kekal langsing..



JAUHI MAKANAN DARIPADA PRODUK TEPUNG YANG DIPERTINGKATKAN
Tepung putih atau tepung yang dipertingkatkan perlu dielakkan bagi mereka yang berhasrat untuk menurunkan berat badan. Anda boleh cuba menggantikannya dgn sayuran. Utamakan sayur-sayuran hijau.

ELAKKAN MENGAMBIL GULA
Sebaiknya kurangkan pengambilan gula atau produk yang mengandungi gula. Makanan seperti coklat, gula-gula getah, biskut dan sebagainya memang enak dimakan tetapi ia tinggi gula.

MAKAN LIMA KALI SEHARI DALAM KUANTITI KECIL
Biasakan makan lima kali sehari, mengikut waktu yg betul dari bersarapan pagi, minum pagi, makan tengah hari, minum petang, makan malam dan minum malam. Tetapi AWAS, pastikan anda mengambil makanan dlm kuantiti yg kecil serta pilih makanan yg bersesuaian dgn waktu makan anda.

MINUM BANYAK AIR
Anda perlu minum lebih banyak air putih sekurang-kurangnya lapan gelas sehari. Ia akan membantu anda menurunkan berat badan dgn cepat.

JALANI OLAHRAGA
Olahraga membantu anda mengeluarkan peluh, membakar lemak sekaligus membantu tubuh bergerak dgn lebih aktif. Jika tidak gemar berolahraga, rajin-rajinkan diri untuk melakukan kerja-kerja rumah. Atau anda boleh pilih utk berjalan-jalan di sekitar taman atau padang permainan.

AMBIL LIMA SAJIAN BUAH-BUAHAN & SAYUR-SAYURAN SETIAP HARI
Buah dan sayuran dapat diambil sebagai snek diantara sarapan pagi dan tengah hari, atau diantara waktu minum petang dan makan malam.

MAKAN DUA HINGGA EMPAT SAJIAN PROTEIN SETIAP HARI
Makanan sumber protein seperti ikan, produk susu, susu, dan telur, soya dan kacang-kacangan.

MAKAN SEDIKIT (DUA SAJIAN) IKAN KAYA OMEGA-3
Kurangi lemak, terutama lemak jenuh. Gunakan minyak zaitun seperti di dlm hidangan salad sebagai pengganti mayonis, dan pilih daging atau ayam tanpa lemak.

KURANGI GULA
Tambahkan gula secukupnya pada jus, gantikan minuman bersirap dgn air putih, dan elakkan minuman berkarbonat.

KURANGI MAKANAN SEGERAMakanan segera mengandungi banyak lemak jenuh dan kurang nutrisi penting seperti serat, vitamin dan mineral.

credit

No comments:

 
Full design and idea:jiakreatifelt.com