13 Jan 2013

Kenali Sendi Kita


Adakah anda pernah bilang atau ambil tahu bilangan sendi anda??? Untuk bilang tu rasa agak mustahil... tp utk tahu tu pasti ramai gak yg dah tahu ttg sendi kan?? Setiap org pasti ada sendi...kalau tak de sendi..mcm mn la kita nak gerakkan?? Subhanallah.....

Sendi membentuk hubungan antara tulang-tulang yang memberi sokongan dan membantu kita untuk mudah bergerak. Sendi terdiri daripada tulang rawan, ligamen, tendon dan cecair sinovia (bendalir yang melicinkan sendi-sendi) yg memberikan keselesaan antara tulang-temulang dan membantu menyerap hentakan dari impak fizikal.

Semakin umur meningkat, tulang rawan akan menyusut secara semulajadi. Tekanan fizikal yang berterusan dan bebanan boleh mempercepatkan kerosakan tulang rawan dengan mencetuskan pembebasan bahan kimia yang menyerap tulang rawan dan menyebabakan ketidakselesaan pada sendi dan membataskan pergerakan seseorang..

Sendi adalah tempat pertemuan antara 2 atau lebih tulang dan ada di antaranya yang boleh digerakkan sepenuhnya manakala ada pula yang terbatas pergerakannya. 206 tulang dalam badan manusia disambungkan oleh beberapa jenis sendi.
Terdapat 3 jenis sendi utama dan sendi ini pula tebahagi kepada 10 jenis sendi yang lain.

Pembahagian sendi di dalam tubuh badan manusia :

1. Sendi pada kepala dan muka = 53
2. Sendi di antara kepala dan tulang vertebra atlas = 5
3. Sendi pada tulang rusuk = 92
4. Sendi antara tulang vertebra = 69
5. Sendi tangan dan pergelangan bahu = 12
6. Sendi pergelangan tangan dan ke bawah = 54
7. Sendi pinggul = 5
9. Sendi antara pinggang, peha, lutut, betis dan buku lali = 10
10. Sendi kaki ( buku lali dan ke bawah ) = 60
JUMLAH
=360

ARTRITIS 

Terdapat banyak jenis artritis, jenisnya merangkumi artritis yang berkaitan kehausan tulang rawan (seperti osteoartritis) sehingga ada keradangan akibat sistem imun terlebih aktif (seperti artritis reumatoid).
Penyebab artritis bergantung kepada jenis artritis. Ini termasuk kecederaan (penyebab osteoartritis), metabolisme tidak normal (seperti gout dan pseudogout), keturunan, jangkitan dan sebab-sebab tidak jelas (seperti artritis reumatoid dan lupus eritematosus sistematik).
Siapa bleh menghidap?
1)Orang tua (umur yang sudah menngkat)
2) Lazimnya perempuan
3) Kanak-kanak
4) Lelaki ~ terutama sekali pemain bola sepak akibat kecederaan

Kenapa kanak2?

Seorang dalam seribu kanak-kanak boleh menghidap artritis. Ia juga adakalanya dirujuk sebagai artritis reumatoid juvenil (JRA) atau artritis kronik juvenil (JCA), tetapi istilah tersebut sudah tidak digunakan lagi,” ujar Konsultan Reumatologi Pediatrik di Hospital Selayang, Dr. Tang Swee Ping.
Menurut Tang, perkataan juvenil itu merujuk kepada masalah artritis yang didiagnosis pada kanak-kanak di bawah usia 16 tahun. Idiopatik pula bermakna ketiadaan penyebab berlakunya penyakit tersebut.
Sumber : http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=1026&pub=Kosmo&sec=Kesihatan&pg=ke_01.htm#ixzz2GrbTw8zc

Shaklee menyediakan set TERBAIK utk anda yang menghadapi masalah sendi ini....ha..lebih2 lagi promo di bulan Januari ini...ramai yg tak nak lepaskan peluang...ada yg nak hadiahkan utk mak ayah, suami, datuk nenek.....anda bagaimana????

Ha...ni dia set TERBAIK yg saya bgtahu tue...


Keistimewaan Advanced Joint Health Tablet :

=> Ekstrak proprietari Boswellia turut mengandungi bahan semulajadi lain yang
mempunyai bioaktiviti yang lebih baik bila bergabung berbanding AKBA sahaja

=> 100% bebas kondrotoin bagi penyerapan ekstrak jagung yang lebih baik. (Sulfat
kondrotoin boleh menggangu penyerapan khasiat ekstrak jagung dan glukosamina

=> 100% berasaskan sayur-sayuran. Sangat-sangat sesuai bagi vegetarian

=> Kapsul yang mudah ditelan

=> Bebas gluten

Keistimewaan Ostematrix :

1.Untuk tulang dan gigi yang kuat.
2.Mencegah kekejangan otot (cramp).
3.Membantu dalam pembekuan darah.
4.Menstabilkan denyutan jantung.
5.Mengurangkan migrain.
6.Membaiki stimulasi urat saraf.
7.Mengurangkan risiko osteoprosis
8.Mengurangkan gejala period pain-kembung perut

Anda perlukan OmegaGuard sekiranya :

~ Ada penyakit asma dan lelah kerana Omega berperanan mengelakkan kesejukkan.
~ Ingin menurunkan berat badan kerana Omega menggalakkan pembakaran lemak dan mengelakkan
pembentukan lemak.
~ Mempunyai penyakit gout kerana Omega mengelakkan imflamation pada sendi-sendi dan langkah    berjaga-jaga supaya bengkak itu tidak membesar.
~ Ada penyakit kulit seperti alahan seafood, resdung, ekzema dan gegata.
~ Penghidap penyakit jantung dan darah tinggi
~ Penghidap kanser.
~ Ingin meningkatkan daya tumpuan dan mengingat seperti pelajar, kanak-kanak, ibu mengandung dan
    ibu menyusu.
~ Mengalami sakit dan keradangan sendi.
~ Anda mengalami kebas-kebas tangan, kesejukkan kaki dan tangan terutama wanita lewat 50an.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Berminat?? sila hubungi Yati Md Zain | sms 0199142713 utk dapatkan HARGA ISTIMEWA DARI SAYA..EKSLUSIF UTK ANDA...=)




2 comments:

nadia farhana said...

dah macam belajar struktur badan hihi singgah sini

Noorhayati Binti Mohd Zain said...

ha'ah...kira blaja sains la nie..hehe..tq dear singgah sini..:)

 
Full design and idea:jiakreatifelt.com